Thesis

How to do sustainable marketing in the Fashion Industry without becoming anxious ?

Thèse rédigée entièrement en anglais sur les problématiques de l’industrie de la mode dans une dynamique écologique.

Retrouves le sommaire ci-dessous en avant-première !

L’idée de la thèse…

Si tu me suis, tu connais un peu mon parcours. Après plusieurs années en salariat dans l’univers du graphisme et du marketing, j’ai décidé de reprendre des études en me spécialisant dans le marketing digital. J’ai ensuite décidé de terminer ce MBA en beauté avec une expérience à l’international : New-York.

C’est avec beaucoup d’émerveillement que je passe quelques mois aux USA, juste avant la vague du Covid qui m’a fait revenir en urgence (mais t’en fais pas NYC : je reviendrai !). Pour clore ce master, je me devais d’écrire une thèse en anglais et il était impensable de ne pas aborder l’écologie dans mes problématiques marketing. Je me suis ensuite définie un marché de recherche, celui de l’industrie de la mode, qui s’avère être une des plus polluantes du monde certes, mais qui est un marché qui me passionne énormément.

J’espère que tu seras sensible à cette passion dans cet ouvrage, cette envie de changer les choses grâce à des nouveaux modes de fonctionnement actuels qui prouvent aujourd’hui leur succès à plus ou moins grande échelle. Bien que je commence par un constat pessimiste, ma thèse contient énormément d’optimisme et de positivité pour le futur du marketing, mais aussi le notre et celui de nos générations futures.

Bonne lecture.

Sommaire de la thèse

Executive summary.

Introduction.

Chapter 1 : Statement of the ecology nowadays regarding the Fashion Industry.

I. The impact of mass consumption on the environment.

  1. Ecology regarding the environmental aspect.
  2. Ecology regarding the economical aspect.
  3. Ecology regarding the political aspect.
  4. Ecology regarding the social aspect.

II. The dark side of the marketing and its negative impacts.

  1. The praise of perfection and retouching.
  2. Between influence and manipulation.
  3. Consequences of frenzy marketing in the Fashion industry.
  4. Ambivalent marketing speeches.

Chapter 2 : Towards a more sustainable world in the short and long term regarding the Fashion industry?

I. These impacting lifestyle-changing behaviors.

  1. Genuine social change.
  2. The adoption of reuse and new technologies for the benefit of the environment.
  3. Towards environmentally friendly textiles and manufacturing processes
  4. Awareness of ethical and sustainable consumption.

II. The rise of green marketing in the fashion industry.

  1. Towards new ways of producing.
  2. Towards new ways of consuming.
  3. Towards new ways of communicating.

Chapter 3 : Green marketing in Fashion industry : success-stories.

I. Fashion start-ups and ecology.

  1. Root values at Veja.
  2. Provocation and disruption in the style of Le Slip Français.
  3. Authenticity and proximity at Sézane.

II. Eco-friendly fashion industry and eco-luxury.

  1. Revisit its supply-chain towards eco-luxury.
  2. Local production in Luxury Fashion.
  3. Ethical collaborations that work.

Chapter 4 : Determining the success factors.

I. Successful ethical marketing strategies in Fashion industry.

  1. What tools and techniques have been used to be credible and legitimate in the field of ecological fashion?
  2. Why these messages and designs have made their mark.

II. What is anticipated for the future of ethical marketing in the Fashion industry?

  1. Success in implementing new behaviors regarding a sustainable way of consumption.
  2. Forecasting of Ethical Marketing in the Fashion Industry.

Recommendations.

Conclusion.

Bibliography.

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